КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ розвитку електронної освіти в Україні Проблема, на розв'язання якої спрямована Концепція Використані скорочення, терміни та визначення: ІКТ – інформаційно-комунікаційні технології; Електронна освіта – цілеспрямований процес і досягння результатів виховання та навчання засобами електронного навчання (e-learning). Електронне навчання (e-learning) – система навчання за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій. Корпоративна мережа – комунікаційна система, що належить і / або керована єдиною організацією відповідно до правил цієї організації. Цифрові освітні ресурси – всі види інформаційних ресурсів (тексти, графіка, мультимедіа), які користувач може завантажити на локальний комп'ютер, Інтернет-портал, віртуальні чи хмарні сховища для використання в освітніх цілях, з дотриманням відповідних прав.
В Законі України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» зазначено, що одним з головних пріоритетів України є прагнення побудувати інформаційне суспільство, орієнтоване на інтереси людей, відкрите для всіх і спрямоване на розвиток, в якому кожен міг би створювати і накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися і обмінюватися ними, з метою реалізації свого потенціалу, сприяння суспільному і особистому розвиткові та підвищення якості життя. Одним із інструментів розвитку інформаційного суспільства є електронна освіта, впровадження якої сприятиме створенню умов для оновлення форм, засобів, технологій та методів викладання дисциплін та розповсюдження знань; розширенню доступу до освіти всіх рівнів з урахуванням можливості побудови власної траєкторії навчання; розвитку в учнів навичок ХХІ століття. Але, незважаючи на стрімку інтеграцію ІКТ в освіту протягом останнього десятиліття, нерозв'язаними залишаються такі проблеми: відсутність національної системи індикаторів (параметрів) оцінювання стану електронної освіти; відсутність єдиних стандартів та регламентів функціонування системи електронного документообігу; необхідність подачі паперових документів для організації та підтримки навчального процесу; відсутність нормативно-правової і методологічної бази; неврегульованість на законодавчому рівні питання надання електронних освітніх послуг; обмеженість доступу учасників навчального процесу до цифрових освітніх ресурсів; недостатня кількість та низька якість існуючих цифрових освітніх ресурсів; низький рівень обізнаності учасників навчального процесу з перевагами електронного навчання; уповільнення процесів інформатизації навчальних закладів різних рівнів, що призводить до нерівного доступу до освітніх ресурсів та електронної освіти; недостатність необхідних фінансових та матеріально-технічних ресурсів і неефективне їх використання; непідготовленість педагогічних кадрів розробки електронних навчальних дисциплін, методології застосування такої форми викладання; відсутність методології електронної освіти. Впровадження електронної освіти є складним багатовекторним процесом, що потребує значних матеріальних, інтелектуальних і фінансових ресурсів та вимагає вирішення комплексу правових, організаційних, технологічних, методологічних та інших проблем.
Мета, принципи і завдання Концепції
Метою цієї Концепції є визначення засад і створення умов для досягнення європейських стандартів якості освітніх послуг та рівних умов доступу до них на основі використання ІКТ, а також виконання основних положень Закону України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» та Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». Основними принципами електронної освіти є: прозорість і відкритість; конфіденційність та інформаційна безпека; єдині технічні стандарти і взаємна сумісність; орієнтованість на інтереси і потреби учасників електронної освіти; відповідність міжнародним стандартам. Для досягнення поставленої мети необхідне вирішення наступних завдань: розвиток нормативно - правового забезпечення електронної освіти; розвиток технологічної інфраструктури навчальних закладів; ефективна інтеграція ІКТ у навчально-виховний процес; розвиток цифрових освітніх ресурсів; організаційне забезпечення та підготовка учасників навчального процесу.
Шляхи і засоби розв'язання проблеми, строки реалізації Концепції
З метою реалізації державної політики з питань розвитку електронної освіти необхідно забезпечити: нормативно-правовову базу організації електронної освіти, в тому числі журналів успішності та обліку роботи викладачів, норм оплати праці; розробку єдиних стандартів апаратно-програмного забезпечення для навчальних закладів з переліком сертифікованого програмного забезпечення та технічного обладнання, з експлуатаційними характеристиками,необхідними для організації електронного навчання з урахуванням існуючої інфраструктури та володіння технологіями учасників навчального процесу; створення технологічної інфраструктури загальноосвітніх навчальних закладів, переважно орієнтованих на публічні, приватні хмарні та гібридні технології; створення механізмів формування, відбору і розповсюдження цифрових освітніх ресурсів; розвиток нових видів цифрових ресурсів, таких, як електронні лекції, цифрові підручники, викладацькі та навчальні ресурси лекція і підручник включаються в навчальні ресурси; створення інтерактивних засобів навчання; створення системи професійної підготовки викладачів і методистів з метою застосування цифрових освітніх ресурсів та розробки ресурсів; розвиток віртуальних спільнот викладачів та методистів для обміну цифровими освітніми ресурсами; розвиток нових освітніх методик, інтегрованих з ІКТ; підготовка користувачів систем електронного навчання; визначення організаційної структури, відповідальної за впровадження системи електронного навчання в навчальних закладах; розробка спеціалізованих цифрових освітніх ресурсів для навчання дітей з обмеженими можливостями. Впровадження електронної освіти буде здійснюватись поетапно, в тому числі по роках: до кінця ………………… навчального року – І етап, запровадження електронної освіти в 20% від загальної кількості навчальних закладів; до кінця …………………. навчального року – ІІ етап, запровадження в 90% від загальної кількості навчальних закладів.
Очікувані результати від реалізації Концепції
Реалізація Концепції дасть змогу: поліпшити якість освіти, розробити механізм забезпечення її стійкого інноваційного розвитку, варіативності, індивідуалізації та персоналізації навчання; створити та використовувати у навчальному процесі сучасні цифрові освітні ресурси і організувати ефективний доступ до них через мережу Інтернет; розвинути інформаційну взаємодію та інтегрувати навчальні заклади у світовий інформаційний освітній простір.
Обсяг фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції Фінансування заходів з реалізації Концепції здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, а також інших джерел. Обсяги фінансування уточнюються щороку з урахуванням реальних можливостей державного бюджету. Для виконання Програми може залучатися міжнародна технічна та фінансова допомога, а також заходи з реалізації програм державно-приватного партнерства
|