1.У котрому рядку слова у словосполученні поєднані зв’язком керування? А. Йти пішки. Б. Співати пісню. В. Рідна оселя. Г. Вишитий рушник. Д. Особливо цікаво. 2.У котрому з поданих речень є іменний складений присудок? А. Із-за хмар почав півколом з’являтись блідий місяць. Б.Краса – верховний учитель. В.Привчав мене батько трудитись до поту, а мати - любити пісні. Г.Неси ж мене, коню, по чистому полю. Д.Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця. 3.Яким членом речення виступає виділене слово? Усім випускникам було смутно. А. Обставина. Б. Присудок. В. Додаток. Г. Підмет. Д. Означення. 4.Ускладнене вставним словом речення (розділові знаки пропущено): А.Яка ти розкішна земле радісно тебе засівать. Б.На Чаїному острові літо й зиму живе на привіллі безліч дикої птиці ніким не стріляної не полоханої. В.Будинок готелю був по-перше високий і міцної старовинної кладки а по-друге наріжний. Г.Лаврінові стало жаль молодої жінки. 5.Допущено пунктуаційну помилку в реченні: А.Відпахла липа, білим цвітом злита, і з літа покотилася гроза. Б.Він сидить за столом, чужий головатий дядько, міцний і натоптуватий. В.Над степом пронісся холодний, нестримний, рвучкий вітер. Г.Рідний степ широкий, вільний, пишнобарвний і квітчастий раптом став перед очима. Д.Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм. 6.Установіть відповідність. Відокремлений член речення: 1. Означення 2. Прикладка(різновид означення) 3. Обставина 4. Додаток Приклади: А.Усяка пташечка, радіючи, співала. Б.Тепла ніч, напоєна пахощами трав, пропливала над Асканією. В.В своїй хаті своя правда, і сила, і воля. Г.Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки. Д.Встає над землею людина-господар своєї землі. 7.Установіть відповідність. Односкладне речення: 1.Означено-особове 2.Неозначено-особове 3.Безособове 4.Узагальнено-особове Приклади: А. Ведуть коня вороного… . Б. Пшеницю вже скошено. В. Назриваю в гаю запашного зілля, запашного зілля, вибуялих трав. Г. Чесне діло роби сміло. Д. Листоноша стояв, обдивляючись далекі обрії. 8.Визначте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). (1)По-весняному п’янке, з (2) вечірньою прохолодою повітря, (3) що увібрало сухий запах землі, (4)розквітлої зелені й насичені аромати великого міста, бентежило душу. А.Прикметником. Б.Прислівником. В.Числівником. Г.Дієсловом. Д. Дієприкметником. Є. Займенником. 9.Правильно поставлено розділові знаки у реченні з однорідними членами у рядку: А. І виріс я на чужині і сивію в чужому краї… . Б. Вона стояла ні жива, ні мертва. В. Ліпше без вечері лягати та без боргів уставати. Г. Любіть тваринку, і травинку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня. Д. У густій мряці, білій, як молоко, все пропадало, небо, гори, ліси, пастухи. 10. Не потрібно відокремлювати комами поширене означення в реченні (розділові знаки пропущено): А. На повитих мороком вулицях не припинявся рух. Б. Вулицею проїжджав віз запряжений парою ще добрих коней. В. Монастир скидався на грізного лицаря вбраного в казковий зачарований панцир. Г. Неширокою стежкою обсадженою смородиною і квасолею йшли вони вниз. Д. Зерно раз уже провіяне з полови в комірчині лежало ворохом. 11.У котрому рядку розділові знаки при прямій мові вжито неправильно? А. «Треба конче знайти дорогу, - подумав Василько. – Вернусь назад до саней і звідти поїду навпростець дорогою.» Б. «А де ж Василько?», - спитав батько. В. «Еге, - подумав Остап, - так ось що воно!» Г. «А скільки коштує квітка?» - запитала дівчина. Д. «Ну, а тепер берімося до діла!» - весело запропонував Андрій. 12. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку? А. На самій вершині Баєвої гори Тимко й Орися зупинилися і якось, не змовляючись, повернулися обличчям до села ,що лежало біля їх ніг, покрите світло-сизим серпанком.(І.Тютюнник). Б. Я б нікого й пальцем не зачепила аби мене ніхто не зачіпав .(Нечуй-Левицький). В.Увечері, коли западає сонце і надходить тінь, капає і розливається над селом радісний дзвін. Г. Як вродить, тоді вийдеш на жниво і скажеш: «Спочинь , земле!» (В.З). Д. «Треба конче знайти дорогу, -подумав Василько. - Вернусь назад до саней і звідти поїду навпростець дорогою».
У кожній групі речень визначте "зайве": 13. А Люби свій край. Всю душу солов’їну і серця жар віддай йому в піснях. Б Люблю України коханої небо, що буде, люблю, й що було. В За всіх скажу, за всіх переболію. 14. А Собори душ своїх бережіть, друзі ! Б Поспішайте робити добро ! В Людина починається з добра ! 15. А Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь! Б Отак сидиш і думаєш... … В Вік живи – вік учись. 16. А Дурний язик – голові не приятель. Б Людям язиків не зав’яжеш. В Без діла слабіє сила. 17. А За що цінують дуб ? Б Як виникають озера ? В Чого не знайдеш в Україні ? 18. А Завжди прислухайся до голосу поета! Б Стою і тихо складаю у хаті присягу. В Дивлячись на край свіжої ріллі, бачу кінець літа.