1. Пригадайте орфограму «Написання сполучників». Знайдіть варіант, у якому допущено орфографічну помилку.
А На те й лихо, щоб з ним боротись (Народна творчість).
Б Щоб кукурудзи було доволі, зустрічай сонце в полі (Народна творчість).
В Що б не робити, аби нічого не робити (Народна творчість ).
Г Ну як-таки, щоб воля — та пропала? (Леся Українка).
Ґ Щоб жить, ні в кого права не питаюсь (П. Тичина).
2.
І. Складіть і запишіть по два речення зі сполучниками й однозвучними словами: щоб — що б, зате — за те, якби — як би, притому — при тому, проте — про те.
ІІ. Визначте, до якого типу сполучникових складних речень належать складені вами речення.
В його словах знову чулося викручуйся сам шукай підхід на те ти й кореспондент (Ю. Мушкепшк). Рипнула хвіртка хтось зайшов на подвір'я (М. Зарудний).Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.(В.Сосюра)Квітів багато довкіл, на різні барви цвітуть троянди, дуже тільки запилюжені; між квіттям, між колючими кущами троянд мишій та осот жене.(О. Готар)
1)в 2)Щоб щасливо жити,треба бiльше посмiхатись(складнопiдрядне) Що б ви хотiли сказати менi?
Погода була тепла,зате по ночах дув вiтер( складносурядне) Прошу вибачення за те,що сталося
Якби тут був мiй друг,було б цiкавiше(скаднопiдрядне) Як би цього нам не хотiлося,але це не можливо
Хлопчик був зляканий,притому жодного разу не заплакав(складносурядне) Вона була красивою і при тому, дуже розумною
Катя була з поганим характером,проте вона цього не помiчала(складносурядне) Нам завжди говорять про те,як требе себе поводити у громадських мiсцях
3)Переяслав-Хмельницький, кам'яний, святкувати, Новий рік, Великдень, день Святого Юрія, навесні, численні, старовинні, прикраси, завершеність, реальні, вечоріло, в осінньому.
Спишіть речення, зазначаючи в дужках відношення між частинами. 1. По Чорному морю гуляють чайки, на місто турецьке пливуть козаки (Б. Грінченко) (...). 2. Добре ж твоє, козаченько, серденько воліло, виступаєш з товариством на святеє діло (Олена Пчілка) (...). 3. Вже в бубни Черемош гуде, цвіте Гуцульщина квітками (Олександр Олесь) (...). 4. Над низиною навис туман — пектиме знов цілий день (К. Гордієнко) (...). 5. Журавлик мрії нам приніс на крилах — найкращу вибери й собі візьми (Н. Циба) (...). 6. Ти поглянь: наші мальви розколисують вічка (О. Потапенко) (...). 7. Бачу здалека: хвиля іскриста грає на синьому морі (Леся Українка) (...).
1.В 2.I:Щоб стати художником,треба добре малювати.(Складнопiдрядне речення) Що б сказали друзi? Сонечко вже сiло,зате зiрки висвітлюють мені дорогу.(Складносурядне речення) Цiнуй друзiв за те,що вони поруч. Якби Денис виконав домашнє завдання, то не отримав би двійку.(Складнопiдрядне речення) Як би я могла бути поряд з друзями. Скоро почнуться канікули і притому ми відвідаємо Ікебукуро.(Складносурядне речення) Сьогодні в мене добрий настрій,і при тому я не відчуваю себе веселою. Ми спiвали неголосно,проте всiм сподобалось.(Складносурядне речення) Ця група давно не спiвала про те я чекаю нову пicню. 3.Переяслав-Хмельницький,кам`яний,святкувати,Новий рiк,Великдень,день Святого Юрiя,навеснi,численi,старовиннi,прикраси,завершенiсть,реальнi,вечорiло,в осінньому.
PrimoCielo, ти молодець) Всього 2 помилки) Дуже задоволена твоєю відповіддю
Поставити розділові знаки В його словах знову чулося викручуйся сам шукай підхід на те ти й кореспондент (Ю. Мушкепшк). Рипнула хвіртка хтось зайшов на подвір'я (М. Зарудний). Облітають квіти обриває вітер пелюстки печальні в синій тишйні {В. Сосюра). Квітів багато довкіл на різні барви цвітуть троянди дуже тільки запилюжені між квіттям між колючими кущами троянд мишій та осот жене (О. Готар).
1.В. 2. Щоб не сумувати,він грав на скрипці та співав.(складнопідрядне)Що б ти сказав у своє виправдання?
Може це і погано, зате тепер будемо уважніше.(складносурядне) За те,що ти мене не послухала, ти будеш покарана.
Якби ти читав всю книгу, ти би добре написав твір.(складнопідрядне) Як би ти вийшла раніше,ми би не спізніліся на потяг.
Відмінний людина, і притому гарний друг.(складносурядне) При чому тут іньші,мене цікавиш саме ти!
Погода була жахлива,проте вона змогла вчасно з'явитися на зустріч.(складносурядне) Тільки не треба мені знову брехати,про те як ті застряг у пробці.
3.Переяслав-Хмельницький, кам'яний, святкувати, Новий рік, Великдень, День Святого Юрія, навесні, численні, старовинні, прикраси, завершеність, реальні, вечоріло, в осінньому.
Поставте потрібні розділові знаки, поясніть їх вживання. Хай живуть літаки хай каштани цвітуть хай симфонія музики лине у далеч космічну ракети несуть ніжну пісню людини (Л. Дмитерко). Нап'юся з живої кринички візьму доброти від землі (П. Сингаївський). Кругом так молодо яскраво каштани в Києві цвітуть (Д. Луценко). Коли прощаємось ми з другом бажаєм доброї дороги коли вітаємося з другом бажаєм доброго здоров'я (Є. Летюк). Лиш одержимі тут працюють всмак байдужістю не виплавити сталі (П. Ребро).
ЦитатаЛиш одержимі тут працюють, всмак байдужістю не виплавити сталі (П. Ребро). Я й сьогодні тебе Білорусіє бачу, в мріях лиш таку: йде дівчина з косами, із русими в голубому як небо вінку (Б. Олійник). В його словах, знову чулося- викручуйся сам, шукай підхід, на те ти й кореспондент (Ю. Мушкетик). Рипнула хвіртка, хтось зайшов на подвір'я (М. Зарудний). Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тиші (В. Сосюра). Квітів багато, довкіл на різні барви цвітуть, троянди дуже тільки запилюжені між квіттям між колючими кущами, троянд мишій та осот жене (О. Гончар).
Цитата+Лиш одержимі тут працюють, всмак байдужістю не виплавити сталі (П. Ребро). - Я й сьогодні тебеБілорусіє (звертання)??як відокремити?бачу, в мріях лиш таку: йде дівчина з косами, із русими в голубому як небо вінку (Б. Олійник). - В його словах, знову чулося (ЩО САМЕ?-пояснення)(?)-викручуйся сам, шукай підхід, на те ти й кореспондент (Ю. Мушкетик). - Рипнула хвіртка?,?хтось зайшов на подвір'я (М. Зарудний). + Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тиші (В. Сосюра). - Квітів багато, довкіл на різні барви цвітуть, троянди дуже тільки запилюжені між квіттям (?) між колючими кущами(?, )троянд мишій та осот жене (О. Гончар).Інна) не поспішай! Подумай як слід, перш ніж виконувати завдання. Скористайся моїми підказками!
1.В 2.Щоб стати успішною людиною,треба вчитися - (складнопідрядне речення.)Що б ти зробила на моєму місці?
Треба поважати батьків за те,що вони для нас роблять.-(складносурядне речення)На вулиці вітер, зате тепло.
Якби він не вчився - його б сварили. -(складнопідрядне речення.)Як би дівчина засмутилася,не отримавши гарну оцінку.
Оксана сильно засмутилась,і притому не показала свій гнів.-(складносурядне речення.)Дмитро вивчив конспект,і при тому добре.
Дівчина була молодою,проте всі її поважали.-(складносурядне речення.)Хлопцю нагадує його мати,про те яке у нього було дитинство 3.Переяслав-Хмельницький, кам'яний, святкувати, Новий Рік, Великдень, день Святого Юрія, навесні, численні, старовинні, прикраси, завершенність, реальні, вечеріло, в осінньому.
Інна, молодець) У тебе 3 помилки, але загалом я задоволена твоєю відповіддю)
Поставити розділові знаки у БСР. Лиш одержимі тут працюють всмак байдужістю не виплавити сталі (П. Ребро). Я й сьогодні тебе Білорусіє бачу в мріях лиш таку йде дівчина з косами із русими в голубому як небо вінку (Б. Олійник). В його словах знову чулося викручуйся сам шукай підхід на те ти й кореспондент (Ю. Мушкетик). Рипнула хвіртка хтось зайшов на подвір'я (М. Зарудний). Облітають квіти обриває вітер пелюстки печальні в синій тиші (В. Сосюра). Квітів багато довкіл на різні барви цвітуть троянди дуже тільки запилюжені між квіттям між колючими кущами троянд мишій та осот жене (О. Гончар).
1.В. 2.Не те щоб Ігор був злою людиною,але він завжди діяв для власної вигоди.-складнопідрядне речення. Що б він зробив? У домі було холодно,зате гарно.-складносурядне речення. Хлопець поцілував бабусю за те,що вона подарувала йому подарунок. Якби вистава не відбулася,я пішла б на концерт.-складнопідрядне речення. Як би засмутилася Наташа,не отримавши цю роль. Собака сильно гавкав ,і притому був добрий.-складносурядне речення. Він написав контрольну,і при тому правильно. Актор був популярний ,проте грав погано.-складносурядне речення. Я сьогодні прочитала про те,що у вівторок буде дощ. 3.Переяслав-Хмельницький, кам'яний, святкувати, Новий рік, Великдень, день святого Юрія, навесні, численні, старовинні, прикраси, завершеність, реальні, вечоріло, в осінньому.
Молодець, Алинка-Малинка) У тебе 1 грам.помилка. Спишіть, розставте розділові знаки між частинами безсполучникових складних речень. Підкресліть граматичні основи.
1. Я в давню істину увірував глибоко найвища мудрість в простоті високій (Б. Олійник). 2. Наше мистецтво, наша історія розвивалися пульсаційно були часи розвитку і часи занепаду (В. Шевчук). 3. Згадаємо, скільки має на собі часових «кожухів» та ж таки Софія Київська, колись найбільший храм східного слов'янства. У шістнадцятому столітті храм, як і сам Київ, був цілковитою руїною там паслася худоба і мостили гнізда птахи (В. Шевчук). 4. Мрії збулися одвічні далі скорились космічні (Д. Луценко). 5. Люблю пісні мойого краю, та не спинюсь на тім лишень з любов'ю вухо привертаю до братніх на землі пісень (М. Рильський). 6. Дарма надіятись на когось самі борітеся, самі! (І. Гнатюк). 7. І гори ніби почали коливатися то сніг на них танув і стікав униз потоками (О. Гончар).
день Святого Юрія 1. Я в давню істину увірував -глибоко найвища мудрість в простоті високій (Б. Олійник). 2. Наше мистецтво, наша історіярозвивалися пульсаційно, буличаси розвитку, і часи занепаду (В. Шевчук). 3. Згадаємо, скільки має на собі часових «кожухів» та ж таки, Софія Київська, колись найбільший храм східного слов'янства. У шістнадцятому столітті храм, як і сам Київ, був цілковитою руїною : там пасласяхудоба, і мостили гнізда птахи (В. Шевчук). 4. Мрії збулися одвічні, далі скорились космічні (Д. Луценко). 5. Люблю пісні мойого краю, та не спинюсь на тім, лишень з любов'ю вухо привертаю - до братніх на землі пісень (М. Рильський). 6. Дарма надіятись на когось, самі борітеся, самі! (І. Гнатюк). 7. І гори ніби почали коливатися, то сніг на них танув і стікав униз потоками (О. Гончар).
Алінка) Ти добре попрацювала, але є недоліки. Надаю ключ, виправляй помилки, повтори РОЗДІЛ.ЗНАКИ У БСР
-1. Я в давню істину увірував глибоко (ЯКУ САМЕ істину?) найвища мудрість - в простоті високій (Б. Олійник). -2. Наше мистецтво, наша історія розвивалися пульсаційно (ЯК САМЕ?) були часи розвитку (перед І не ставимо кому при однор.чл.реч.) і часи занепаду (В. Шевчук). +3. Згадаємо, скільки має на собі часових «кожухів» та ж таки, Софія Київська - колись найбільший храм східного слов'янства. У шістнадцятому столітті храм, як і сам Київ, був цілковитою руїною : там паслася худоба і мостили гнізда птахи (В. Шевчук). +4. Мрії збулися одвічні, далі скорились космічні (Д. Луценко). -5. Люблю пісні мойого краю (не ставимо кому перед ТА в знач.І) та не спинюсь на тім лишень (?)з любов'ю вухо привертаю до братніх на землі пісень (М. Рильський). - 6. Дарма надіятись на когось (а саме?) самі борітеся, самі! (І. Гнатюк). - 7. І гори ніби почали коливатися (?наслідок) то сніг на них танув і стікав униз потоками (О. Гончар).
1. Я в давню істину увірував глибоко : найвища мудрість - в простоті високій (Б. Олійник). 2. Наше мистецтво, наша історія розвивалися пульсаційно: були часи розвитку ставимо кому і часи занепаду (В. Шевчук). 5. Люблю пісні мойого краю та не спинюсь на тім лишень: з любов'ю вухо привертаю до братніх на землі пісень (М. Рильський). 6. Дарма надіятись на когось - самі борітеся, самі! (І. Гнатюк). 7. І гори ніби почали коливатися : то сніг на них танув і стікав униз потоками (О. Гончар).
1. В 2. 1)Я для пісні вікнорозчинив, щоб вона залила мою душу весною. (СПР з підрядними обставини мети). Щоб не робив, роби тільки найкраще. 2)Не зате вовка б'ють, що сірий, а за те, що овечку з'їв. Індик хоч не співає, зате багато думає.(ССР) 3)Якби було десять рук, усім би робота знайшлась.(ССР) Як би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. 4) Хоч не застав Івана дома, проте пройшовся.(ССР) Про те більше ніхто не згадував. 5)За те оповідання його похвалили. Настає спека, і ранкові голоси замовкають, зате оживає світ комах.(ССР) 6)Мені заманулося загорнути під навіс, де стояли наші коні, подивитися, чи є у них корм, і притому обережність ніколи не завадить.(СПР з підрядним обставини місця) Правду кажучи, тут щука ні при чому. Вона сюди не запливала.
3.Переяслав-Хмельницький, кам'яний, святкувати, Новий рік, Великдень, день Святого Юрія, навесні, численні, старовинні, прикраси, завершеність, реальні, вечоріло, в осінньому.
2. 1)Я для пісні вікнорозчинив, щоб вона залила мою душу весною. (СПР з підрядними обставини мети). Що б не робив, роби тільки найкраще. 2)Не за те вовка б'ють, що сірий, а за те, що овечку з'їв. Індик хоч не співає, зате багато думає.(ССР)
Viktoria Молодець! Твоє індивідуальне завдання Бажаю успіхів
З кожної наведеної пари простих речень утворіть складне безсполучникове речення.1. Суддя дав сигнал. Футбольне змагання почалося. 2. М'яч майстерно забили у ворота. Глядачі аплодували. 3. Змагання закінчилося. Глядачі розійшлися зі стадіону.
1)Суддя дав сигнал, такимчином футбольне змагання почалося.2) Коли м'яч майстерно забилиу ворота, глядачі аплодували. 3)Змагання закінчилося- глядачірозійшлися зі стадіону.
ВІТАЮ! Останній крок до заліку! ІНДИВІДУАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ для Mafyne4ka) Запиши речення, розставляючи розділові знаки, зазначаючи в дужках відношення між частинами БСР. 1. По Чорному морю гуляють чайки на місто турецьке пливуть козаки (Б. Грінченко) (...). 2. Добре ж твоє козаченько серденько воліло виступаєш з товариством на святеє діло (Олена Пчілка) (...). 3. Вже в бубни Черемош гуде цвіте Гуцульщина квітками (Олександр Олесь) (...). 4. Над низиною навис туман пектиме знов цілий день (К. Гордієнко) (...). 5. Журавлик мрії нам приніс на крилах найкращу вибери й собі візьми (Н. Циба) (...). 6. Ти поглянь наші мальви розколисують вічка (О. Потапенко) (...). БАЖАЮ УСПІХІВ)
1. По Чорному морю гуляють чайки, на місто турецьке пливуть козаки (Б. Грінченко) (одночасність подій, явищ). 2. Добре ж твоє, козаченько, серденько воліло, виступаєш з товариством на святеє діло (Олена Пчілка) (послідновність подій, явищ). 3. Вже в бубни Черемош гуде, цвіте Гуцульщина квітками (Олександр Олесь) (одночасність подій, явищ). 4. Над низиною навис туман - пектиме знов цілий день (К. Гордієнко) (наслідкові). 5. Журавлик мрії нам приніс на крилах - найкращу вибери й собі візьми (Н. Циба) (умовні). 6. Ти поглянь: наші мальви розколисують вічка (О. Потапенко) (доповнювальні).
2. Щоб стати журналістом, необхідно вчитися. - складнопідрядне речення. Що б сказала мати?
Сонце світить, зате дуже хулодно. - складносурядне речення. Треба цінувати матір за те, що вона є.
Якби хлопець не жартував - його б не посварили. - складнопідрядне речення. Як бі зраділа Маріна, получивши гарну відмітку.
Сьогодні гарна погода, і притому світить сонце. - складносурядне речення. Вона виграла конкурс, і при тому чесно.
Вчителька говорила не голосно, проте всі її чули. - складносурядне речення. Розтанутий сніг нагадує мені про те, що скоро весна.
3. Переяслав-Хмельницький, кам'яний, святкувати, Новий Рік, Великдень, День святого Юрія, навесні, численні, старовинні, прикраси, завершенність, реальні, вечеріло, в осінньому.
Маша! МОЛОДЕЦЬ! Отримуєшь три бонусні бали за оперативність У 2 завданні у третій та п'ятій парі речень виправ граматичну та орфографічну помилки. У третьому завданні 3 помилки. Виправляй помилки та отримуй індивідуальне завдання - останній етап заліку! Бажаю успіхів)