Сайт "SCHOOL-LAND-UA" лауреат VIII Всеукраїнського конкурсу MICROSOFT - 2011 "Вчитель-новатор"

               Освіта + Web

Середа, 01.05.2024, 23:44
Вітаю Вас Гость | RSS
Меню сайту

Категорії розділу
Всеукраїнська Інтернет-олімпіада [33]
У розділі зібрані матеріали X Всеукраїнської Інтернет-олімпіада - 2010: положення, умови, регістрація, завдання.
Міжнародний конкурс з інформатики "Бобер" [11]
Науково-методичні публікації [51]
Авторські сучасні творчі уроки [46]
Весела математика у малюків [6]
Віртуальна дитяча енциклопедія [202]
У цьому розділі зібрані творчі роботи учнів нашої школи з різних предметів
Методичні об'єднання учителів [646]
Кабінет управління [109]

Сайти випускників

Мир професій

Мир спорту

Мир авто

Мир музики

Таємниці історії

Foto щоденник

Синоптик


Карта

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Головна » Методична лабораторія учителя » Науково-методичні публікації

Корекційно-навчальна програма «Формування впевненої поведінки старшокласника в ситуації усного іспиту та ЗНО»
12.01.2011, 20:32
Робота презентована на психолого-методичному семінарі 
жовтень 2010 року, м. Дружківка, Україна
Автори Кардовська Ілона Василівна,
Кардовська Аліна Костянтинівна
 
Мета: створення психологічних умов для підвищення рівня впевненості в собі старшокласників в ситуації усного іспиту та ЗНО. Заняття № 1 Тема: Введення. Подання про впевнену, невпевнену, агресивну поведінку. Завдання: - Сформулювати уявлення школярів про майбутні заняття; - З'ясувати очікування старшокласників щодо занять; - Знайомство школярів з концепцією трьох типів поведінки; - Створити клімат психологічної безпеки. Що необхідно психологу: опорний конспект, годинник, м'яч. Що необхідно учневі: зошит для запису, ручка.
 
Зміст заняття: Вступна частина Завдання: введення в проблему. Процедура проведення Вживаються правила роботи в групі. Ведучий розповідає про цілі, форми і зміст курсу занять. Знайомить старшокласників з поняттями «невпевнена поведінка, упевнена поведінка, агресивність», з формами їх вираження при здачі шкільних іспитів, ЗНО та успішних відповідях; відпрацьовує навички впевненої поведінки в ситуації здачі іспитів та ЗНО, успішних відповідей на уроках, підвищує самооцінку членів групи. Пояснює, що заняття будуть проходити у формі бесіди, обговорення, а також ігор і вправ, спрямованих на саморозкриття і відпрацювання навичок впевненої поведінки в ситуації здачі іспитів,ЗНО та усних відповідей старшокласників.
 
На заняттях будуть розглядатися наступні теми: 1. Подання про впевненість, невпевненість , агресивну поведінку. 2. Що робить нашу поведінку впевненою (вербальні і невербальні форми вираження впевненості). 3. Як подолати невпевненість у собі. 4. Як підготуватися до іспитів та ЗНО. 5. Як здавати іспити та ЗНО. 6. Не звичайний урок - іспит. Відпрацьовуємо впевнену відповідь на іспиті. 7. Заглянемо в майбутнє. Вправа «Знайомство» Оскільки учасники групи вже досить добре знайомі один з одним, ведучий пропонує дізнатися один про одного щось нове, щось кожному про себе розповісти. Кожен учасник називає своє ім'я і продовжує фразу: «Ніхто з вас не знає, що я ...»
 
Розминка Цілі: 1.Створення невимушеної, доброзичливої атмосфери в групі; 2. Підвищення внутрішньогрупової довіри і згуртованості членів групи. Вправа «Чим ми схожі?» Процедура проведення. Члени групи сидять у колі. Ведучий запрошує в коло одного з учасників на основі будь-якої реальної чи уявної схожості з собою. Гра продовжується до тих пір, поки всі члени групи не опиняться в колі.
 
Вправа «Комплімент» Процедура проведення. Ведучий пропонує учасникам придумати компліменти один для одного. Він кидає м'яч одному з учасників і каже йому комплімент. Отримавший м'яч кидає його тому, кому хоче сказати свій комплімент и т.д. Основний зміст заняття Вправа «Карусель» Мета: демонстрація відмінностей між впевненою, невпевненою і грубою поведінкою. Процедура проведення Ведучий пропонує розіграти наступні ситуації: 1. Повернення в магазин бракованого товару. 2. Ти затримався на дискотеці. Батько в гніві. 3. Нагадуєш однокласнику про те, що він повинен повернути тобі калькулятор. Кожну сценку розігрують у парі. Один з учасників повинен звернутися до партнера так, як це зробила б, на його думку, впевнена, невпевнена і агресивна людина. Потім партнери міняються місцями. Обговорення: після кожної сценки «глядачі» висловлюють свою думку про те, наскільки переконливо виглядали різні типи поведінки, аргументи, в чому це проявлялося. Учасники діляться своїми враженнями про те, яка поведінка була більш зручніша, комфортна. Чому? Яка форма викликала затруднення? З ким було приємно виконувати завдання? З ким ні?
 
Бесіда про те, що таке невпевненість в собі, які її причини і механізми. Основні положення: - 3 способи поведінки в скрутних ситуаціях: агресія, відхід (невпевненість) і конструктивна активність (впевненість). - Причини невпевненості чи агресивності: незнання своїх прав, невміння їх відстоювати, незнання себе, страх бути собою, боязнь помилок, неготовність до активних дій, змін. - «Мінуси» невпевненої чи агресивної поведінки ( упущені можливості, зіпсовані відносини і т.д.) - Неадекватність поведінки (невпевненість, агресивність) - поширене явище. Бажання зробити своє життя кращим і готовність змінитися - важливий крок на шляху набуття впевненості. У процесі бесіди формулюються принципи впевненої поведінки: 1. Вираз своїх справжніх почуттів, думок, відповідальність за них. 2. Реалізація своїх прав та інтересів. 3. Не утиск прав інших людей.
 
Вправа «Виступ» Мета: розвивати впевненість при публічному виступі в нетрадиційній обстановці. Тривалість: 30 секунд. Процедура проведення: Учасники стоять у колі, декламують про що-небудь вголос одночасно усі. Прояснення очікувань і само очікувань. Ведучий просить всіх учасників подумати одну - дві хвилини, сформулювати і записати відповіді на питання: 1. Що б я хотів змінити в собі в плані впевненості? 2. Що я чекаю від тренінгу? Рефлексія заняття Кожному учасникові групи пропонують відповісти на питання: 1.Що я дізнався на занятті? 2. Що сподобалося? 3. Чому навчився? Домашнє завдання: ведучий пропонує всім учасникам поспостерігати за собою і в зошити відзначити ті ситуації, в яких вони будуть вести себе впевнено, невпевнено і агресивно.
 
Заняття № 2 Тема: Що робить нашу поведінку впевненою (вербальна і невербальна форми вираження впевненості) Завдання: - Познайомити учнів з вербальними і невербальними компонентами впевненоі поведінки; - Тренувати впевнену поведінку; - Розвивати досвід саморегуляції; - Сприяти розвитку згуртованості учасників групи. Розминка Вправа «Уявляєте ...» Мета: підвищення внутрішньо груповоі довіри і згуртованості учасників у групі; відобразити результати самоспостереження за своєю впевненою, невпевненою, агресивною поведінкою (домашнє завдання), з використанням результатів самоспостереження. Процедура проведення Ведучий пропонує закінчити фразу «Уявляєте ...» Вправа «Шикуватися по зросту» Мета: підвищити рівень згуртованості, взаєморозуміння і співрозуміння у групі. Вправа «Це здорово» Мета: підвищити самооцінку, отримати підтримку від групи. Основний зміст заняття Вправа «Дзеркало» Мета: надати досвід проживання психологічних станів впевненості, невпевненості, агресивності з допомогою невербальних компонентів поведінки. Вправа «Ситуації» Мета: дати можливість старшокласникам навчитися вести себе впевнено, використовуючи невербальні компоненти впевненої поведінки. Вправа «Сила мови». Мета: усвідомлення учасниками групи різниці відчуттів у використанні у мові фраз, що починаються зі слів «я повинен, я вирішив». Вправа «Виступ» Мета: розвивати впевненість старшокласників при публічному виступі в нестандартній обстановці. Тривалість: 1 хвилина. Рефлексія заняття Кожному учаснику пропонується відповісти на запитання. (Див. Попереднє заняття. Рефлексія заняття.) Домашнє завдання: потренуйте впевнені форми поведінки як мінімум в одній із ситуацій, в яких ви відчуваєте себе невпевнено. Пам'ятайте про те, якими мають бути ваші поза, міміка, жести.
 
Заняття № 3 Тема: Як подолати невпевненість у собі. Завдання: - Формування і відпрацювання навичок впевненої поведінки учасників; - сприяти розвитку самовираження і довільності учасників програми. Розминка Вправа «Ніхто з вас не знає, що я ...» Мета: дати можливість для самовираження учасникам групи. Вправа «Космічні кораблі» Мета: розвиток довільності. Вправа «Оплески» Мета: підвищення настрою і самооцінки, активізація учасників групи. Основний зміст заняття 1. Учасники діляться своїми враженнями з приводу знань або навичок, засвоєних на минулому занятті. 2. Кожна людина говорить про те, що для нього є стимулом впевненої поведінки. Ведучий підкреслює, що ці стимули індивідуальні, і що їх спектр може бути досить широкий. Впевнена в собі людина - не та, яка ніколи не сумнівається в собі, не відчуває розгубленості, а та, яка вміє знаходити в своєму оточенні і активно використовувати ті фактори, які підвищують їй настрій, дають відчуття радості життя, підвищують її віру в себе. Такі фактори є у кожної людини, і вона звертається до них, свідомо чи необдумано, щоразу, коли їй потрібна підтримка. Ведучий вказує на те, що цей список є відкритим, і що кожен може в своєму повсякденному житті знаходити все нові джерела впевненості в собі. Вправа «Мій всесвіт» Мета: отримати зворотний зв'язок від групи, підвищення самооцінки, самопізнання, можливість зробити приємне людині. Вправа «Мій розслаблений і напружений стан» Мета: можливість відчути свій «розслаблений і напружений стан» Вправа «Я - актор» Мета: відпрацювання компонентів впевненої і невпевненої поведінки. Вправа «Розмова по телефону» Мета: відпрацювання навичок впевненої поведінки. Вправа «Помітно - непомітно» Мета: відпрацювання навичок впевненої поведінки у старшокласників. Вправа «Я впевнений в собі» Мета: відпрацювання навичок впевненої поведінки. Вправа «Виступ» Мета: розвивати впевненість старшокласників при публічному виступі в нестандартній ситуації. Тривалість: 1 хвилина 30 секунд. Релаксація «Я господар своєї впевненості» Процедура проведення: для релаксаційного розслаблення учасників необхідно попросити сісти в коло на стільці в зручному положенні. Рефлексія заняття (Див. Заняття № 1. Рефлексія заняття)
 
Заняття № 4 Тема: Як готуватися до іспитів та ЗНО. Завдання: - Знайомство учнів з основними прийомами підготовки до іспитів та ЗНО; - Сприяти формуванню у старшокласника позитивної самооцінки; - Дати зрозуміти учням свої можливості, особистісні риси і зіставити свій портрет з тим, яким його бачать оточуючі. Розминка Вправа «Незакінчене речення» Мета: розвиток здатності учасників до самоаналізу. Вправа «Друкарська машинка» Мета: розвиток навичок міжособистісної взаємодії серед учасників. Вправа «Ванька-встанька» Мета: розвиток довіри і підтримки всередині групи. Основний зміст заняття Вправа «Мрійник, критик, реаліст» Мета: продемонструвати через міркування учасника в ролях «мрійник-реаліст» причин, що викликають невпевненість і тривогу в період підготовки до іспиту, ЗНО та його здачі. Знайомство з пам'яткою «Як готуватися до іспиту, не відчуваючи сильного стресу». Частина 1. «Підготовка до екзаменаційної відповіді». (Див. Додаток ) Гра «Розмовляюче дзеркало» Мета: усвідомлення відмінностей між власними поглядами на себе, поглядом іншої людини і уявленням про те, яким тебе бачать інші. Вправа «Виступ» Мета: розвивати впевненість старшокласників при публічному виступі в нестандартній ситуації. Тривалість: 2 хвилини 30 секунд. Рефлексія заняття (Див. Заняття № 1. Рефлексія заняття)
 
Заняття № 5 Тема: Як здавати іспит та ЗНО. Завдання: розвиток психологічної готовності учнів до здачі усного іспиту та ЗНО. Розминка Вправа «На якого казкового героя я схожий?» Цілі: дати можливість для самовираження і саморозкриття в метафоричній формі, отримання зворотного зв'язку від учасників групи, формування навичок точного міжособистісного сприйняття. Вправа «Вгадай колір за жестом» Колір: розвиток невербальної експресії. Вправа «П'ять добрих слів» Мета: отримання зворотного зв'язку від групи, підвищення самооцінки, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині. Основний зміст заняття Обговорення змісту пам'ятки «Як готуватися до іспиту, не відчуваючи сильного стресу». Частина 2. «Екзаменаційна відповідь». (Див. Додаток .): 1) читання; 2) обговорення. Релаксаційна пауза Завдання: згадати цікаві та смішні історії про здачу іспиту. Вправа «Я здаю іспит». Мета: відпрацювання впевненої поведінки на іспиті. Вправа «Послання невпевненим і тривожним учням, яким треба буде здавати усний іспит» (див. Додаток ) Мета: систематизувати отриману інформацію учнями про підготовку до здачі усного іспиту. Вправа «Виступ». Мета: розвиток навичок впевненої поведінки учасників при публічному виступі в нестандартній ситуації. Тривалість: 3 хвилини Рефлексія заняття Кожному учаснику заняття пропонується закінчити пропозицію: 1. Я зрозумів, що секрет впевненої здачі іспиту криється в ... 2. Мені сподобалось на занятті ... 3. На занятті я навчився ...
 
Заняття № 6 Тема: Незвичайний урок-іспит. Відпрацьовуємо впевнену відповідь на іспиті. Завдання: відпрацювання навичок впевненої поведінки в умовах здачі усного іспиту. Розминка Вправа «Австралійський дощ» Мета: налаштувати групу на робочий лад. Вправа « Зроби так, щоб я зрадів». Мета: розвиток соціальної інтуїції, розуміння іншої людини. Основний зміст заняття Підготовка та здача усного іспиту з фізики. Мета: відпрацювання навичок впевненої поведінки в умовах здачі усного іспиту. Вправа «Відеофільм» Мета: оцінити усні відповіді учасників на усному іспиті з фізики за запропонованою експертною схемою (див. Додаток ) на основі відеозапису;саморефлексії старшокласників. Вправа «Виступ» Мета: Відпрацювання навичок впевненої поведінки учасників при публічному виступі. Тривалість: 3 хвилини 30 секунд Рефлексія заняття (Див. Заняття № 1. Рефлексія заняття) Заняття № 7 Тема: Завершення. Створення умов для самостійної роботи з самовдосконалення. Завдання: - Спільне обговорення результатів тренінгу; - Створення внутрішньої готовності до збереження і розвитку позитивного ефекту, досягнутого в групі; Розминка Вправа «Загальний ритм» Мета: зміцнювати почуття єдності. Вправа «Згадаймо все» Мета: рефлексія усвідомленості отриманої інформації учнями про психологічну готовність до здачі усного іспиту. Основний зміст заняття Вправа «Дерево мети» Мета: формування вміння самостійно ставити перед собою цілі і визначати шляхи їх досягнення. Вправа «Назви свої сильні сторони» Мета: формування почуття внутрішньої стійкості й довіри до самого себе, розвиток вміння думати про себе в позитивному ключі. Вправа «Виступ» Мета: закріплення навичок впевненої поведінки при публічному виступі. Тривалість: 5 хвилин Рефлексія заняття Вправа «Коло зворотного зв'язку» Мета: отримати зворотний зв'язок від групи, обмін почуттями і враженнями. Вправа «Остання зустріч» Мета: обмін враженнями про групу; вручення послань кожному учаснику програми (див. Додаток )
 
 
Категорія: Науково-методичні публікації | Додав: Olga_Bratischenko
Переглядів: 5978 | Завантажень: 2 | Рейтинг: 2.7/3
Всього коментарів: 0
Інтернет - безпека

Правова освіта

Наша бібліотека

Новини життя

Пошук

Форум-конференція
  • Твоє віртуальне життя (63)
  • Музыкальный форум. (83)
  • Журнал "Дніпро" запрошує літературні таланти! (28)
  • «100 человек, которые изменили ход истории» (114)
  • Державна атестація - 9 клас (56)
  • Твій вибір професії (102)

  • Друкувати сторінку


    1 вересня
    1 вересня
    1 вересня
    1 вересня
    1 вересня
    1 вересня
    Copyright MyCorp © 2024