Тема: Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.
Мета:
• повторити, систематизувати й поглибити знан¬ня п'ятикласників про апостроф;
• розвивати навички правильного напи¬сання слів з апострофом, логічне мислення, уяву, мов¬лення;
• виховувати пошану до рідної мови.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент (Слайд 1-2)
ІІ. Актуалізація опорних знань
• Фронтальне опитування
На минулому уроці ми вивчали тему «Правила вживання -йо-, -ьо-»
Як ви засвоїли правила, нам допоможе дізнатися «Мовна розминка» (Слайд 3)
Сполучення –йо- вживається…
Сполучення –ьо- позначає ...
- йо – пишеться …
- ьо – пишеться …
… в середині складу.
… для передавання на письмі звуків [й], [о].
… на початку слова.
… на початку складу.
… звук [о] і м’якість попереднього приголосного.
Максимальну кількість – 2 фішки можна отримати за правильну і повну відповідь
2. Перевірка домашнього завдання (Слайд 4)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1. Оголошення теми і мети уроку
2. Казка «Зникнення апострофа) (Слайд 5-7)
ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
• Орфоепічна хвилинка. (Слайд 8)
• Поглиблення знань про апостроф.
• Робота за схемою (Слайд 9)
- Користуючись схемою скажіть, коли СТАВИТЬСЯ апостроф? Наприклад.
- Які правила ви уже вивчали у початковій школі?
- Про які НОВІ правила розташування апострофа у слові ви дізналися?
• Тренувальні вправи
Слово вчителя
Отже, діти, ви дізналися, що наш Апостроф заховали у Скелі твердих приголосних.
Щоб потрапити туди, слід подолати Трясовину фонетичної транскрипції.
1. Орфографічне відновлення. (Слайд 11)
Завдання: подані в транскрипції слова записати відповід¬но до орфографічних норм.
[л'убовйу], [бйут'], [р'із'б'ар], [моркв'аний], [подв'ірйа], [в'ідйізд], [звйазати], [приесв'ачеи ний].
ДОШКА: Любов’ю, б’ють, різьбяр, морквяний, подвір’я, від’їзд, зв’язати, присвячений.
• ФІЗХВИЛИНКА (Слайд 12)
2. Мовний практикум (Слайд 13-14)
Слово вчителя
Переправившись через Трясовину, ми опинилися перед Бра¬мою, де стояла Кома: «Я відпущу Апостроф за умови, що ви відгадаєте мої за-гадки»
3. Завдання: Переписати речення, вставити, де потрібно, пропущений апостроф і відгадати загадки.
1) Плету хлівець на четверо овець, а п..ята окремо? (Рука¬вичка.) 2) Хто в руки не візьме — по голові б..є. (Цвях.)
4. Взаємоперевірка (Слайд 15)
Слово вчителя
Добре,— сказала Кома. — Відпущу Апостроф, але за умо¬ви, що ви завжди будете його правильно вживати: і у вимові, і на письмі. (Слайд 16)
V. Узагальнення і систематизація вивченого
1. Словниковий диктант (Слайд 17-18) (Робота біля дошки)
Завдання: записати слова під диктовку, позначити орфог¬рами.
Солов’ї, в’ється, верф’ю, пом’якшувати, пiв’яблука, пiв’ящика, узгiр’я, матiр’ю, з’їхати, повір’я, з’явитися, об’єднати, пiд’язичний, мавпячий, з’явитися, Лук’ян, комп’ютер, полювання, iнтерв’ю, бульйон.
2. Робота з підручником
• САМОСТІЙНА РОБОТА (Слайд 19)
Розподільне письмо: ВПР.341
(У цей час учитель рахує кількість отриманих за урок фішек.)
• Самоперевірка (Слайд 20)
• Кросворд (Слайд 21-22)
VІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивний метод «Мікрофон» (Слайд 23)
Опитування «Закінчіть речення». «На уроці я навчив(ла)ся...» «Знати правила апострофу мені потрібно, щоб…»
ОЦІНЮВАННЯ ДІТЕЙ
VІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання
(Слайд 24) |